نیما صادقی
نیما صادقی
هر پرنده شناسی باید بدونه!
دوره‌های فعال سایت

ویتامین ب کمپلکس

ب کمپلکس

مکمل‌های ب کمپلکس معمولا تمامی ۸ ویتامین ب را در یک قرص دارند. ویتامین‌های ب محلول در آب هستند؛ به این معنی که در بدن طیور ذخیره نمی‌شوند و برای همین باید در رژیم غذایی روزمره‌ پرنده تان وجود داشته باشند. ویتامین‌های گروه ب وظایف خیلی مهمی در بدن پرنده دارند و برای حفظ سلامتی‌ پرنده تان حیاتی‌‌ هستند. ویتامین ب کمپلکس معمولا حاوی ویتامین‌های زیر است :

ویتامین B1 (تیامین) : ویتامین B1 به‌دلیل اینکه مغذی‌ها را به انرژی تبدیل می‌کنند، نقشی مهمی در متابولیسم بدن پرنده دارد. منابع غذایی حاوی تیامین عبارت‌اند از تخمه آفتاب گردان و جوانه‌ گندم.

ویتامین B2 (ریبوفلاوین) : ویتامین B2 در تبدیل غذا به انرژی مؤثر است و خواص آنتی اکسیدانی هم دارد. منابع غذایی حاوی ریبوفلاوین عبارت‌اند از گوشت‌های ارگانیک، گوشت گاو و قارچ.

ویتامین B3 (نیاسین) : ویتامین B3 در سیگنال‌دهی سلولی، متابولیسم و ساخت و بازسازی DNA نقش دارد. منابع غذایی حاوی نیاسین عبارت‌اند از گوشت مرغ، ماهی تُن و عدس.

ویتامین B5 (پانتوتِنیک اسید) : ویتامین B5 مانند سایر ویتامین‌های گروه ب به تأمین انرژی بدن از غذاها کمک می‌کند و نیز در تولید هورمون و کلسترول نقش دارد. منابع غذایی حاوی پانتوتِنیک اسید عبارت‌اند از جگر، ماهی، ماست و آووکادو.

ویتامین B6 (پیریدوکسین) : ویتامین B6 در متابولیسم اسیدهای آمینه، تولید گلبول‌های قرمز خون و ایجاد انتقال‌دهنده‌های عصبی نقش دارد. منابع غذایی حاوی پیریدوکسین عبارت‌اند از نخود، ماهی سالمون و سیب زمینی.

ویتامین B7 (بیوتین) : ویتامین B7 برای متابولیسم کربوهیدرات‌ و چربی ضروری است و نیز در تنظیم بیان ژن نقش دارد. منابع غذایی حاوی بیوتین عبارت‌اند از مخمر، تخم‌مرغ، سالمون، پنیر و جگر.

ویتامین B9 (فولات) : ویتامین B9 برای رشد سلول‌ها، متابولیسم اسیدهای آمینه، تشکیل گلبول‌های قرمز و سفید خون و تقسیم سلولی سالم احتیاج است. منابع غذایی حاوی فولات عبارت‌اند از سبزیجات دارای برگ سبز، جگر و لوبیا.

ویتامین B12 (کوبالامین) : ویتامین B12 تقریبا یکی از شناخته‌شده‌ترین ویتامین‌های گروه ب است که در عملکردهای عصبی، ساخت DNA و رشد گلبول‌های قرمز خون نقش دارد. کوبالامین به‌طور طبیعی در منابع حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ، غذاهای دریایی و لبنیات یافت می‌شود.

یکی از بهترین زیرشاخه‌های ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ب کارنیتول می‌باشد که در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم.

ب کارنیتول | B Carnitol :

هر یک لیتر از محصول حاوی: ‌
ال کارنیتین 30000 میلی گرم
ویتامین B1 4000 میلی گرم‌
ویتامین B2 5000‌‌میلی گرم‌
ویتامینB3 4000 میلی گرم‌
ویتامینB5 10000 میلی گرم‌
ویتامین B6 2000 میلی گرم‌
ویتامین B12 20 میلی گرم‌
ویتامین H 50‌‌ میلی گرم ‌
فولیک اسید 400 میلی گرم

مکانیسم اثر :

ب کارنیتول | B Carnitol یک مخلوط ویتامینی محلول در آب است که حاوی مقادیر بالایی از ال – کارنیتین و ویتامین‌های گروه ب می‌باشد.‌

موارد مصرف :

ب کارنیتول | B Carnitol حاوی طیف گسترده‌ای از ویتامین ها و ال – کارنیتین است که بهره‌وری تولید را افزوده و وضعیت سلامتی حیوان را افزایش می‌دهد.

ال – کارنیتین یک ترکیب غذایی نیمه ضروری می‌باشد؛ این امر بدین معناست که سنتز آن ممکن است تحت شرایط خاص، به عنوان مثال در حیوانات جوان یا تحت استرس یا هنگام بیماری‌های عمومی یا گوارشی، ناکافی باشد.‌ ضمنا، میزان ال – کارنیتین تولید شده در بدن حیوانات جوان برای رفع نیاز آن‌ها کافی نمی‌باشد. بنابراین، وجود مقادیر کافی از ال – کارنیتین در جوجه‌های یک روزه امکان استفاده مطلوب و بهینه از چربی‌های موجود در باقی مانده زرده را فراهم می‌آورد. افزودن مقادیر ال – کارنیتین به جیره غذایی جهت اطمینان از یک آغاز بسیار خوب در جوجه‌های یک روزه ضروری است.

ال – کارنیتین را می‌توان جزء ترکیبات افزودنی به آب جهت افزایش ایمنی دانست. مطالعات نشان داده است که افزایش تولید گلبول‌های سفید، ضمن ارتقاء پاسخ ایمنی هومورال، موجب بهبود پاسخ در برابر واکسن‌ها می‌گردد.‌ همچنین باعث افزایش متابولیسم چربی‌ها نیز می‌شود. لازم به ذکر است که اسیدهای چرب با زنجیره بلند نمی‌توانند از غشاء میتوکندری‌ها عبور کنند! ال – کارنیتین عبور این مولکول‌ها به داخل میتوکندری را به صورت آسیل کارنیتین امکان پذیر می‌نماید. بنابراین ال – کارنیتین بر امکان به کارگیری چربی‌های بیشتر برای تولید انرژی می‌افزاید و باعث افزایش انرژی کلی بدن می‌شود و از ایجاد سندرم کبد چرب بر اثر جیره‌های سرشار از چربی جلوگیری کرده و در درمان این سندرم و خروج چربی از بافت کبد موثر است.‌

ب کارنیتول | B Carnitol حاوی ویتامین محلول در آب یعنی ویتامین‌های گروه B‌، بیوتین و نیاسین است. در حال حاضر ویتامین‌های محلول در آب در روزهای نخست پس از خروج از تخم برخلاف ویتامین‌های محلول در چربی به کار گرفته می شوند؛ پس از خروج از تخم، ذخایر ویتامین‌های گروه ‌B‌ در دسترس جوجه یک روزه بسیار اندک است. برای طیور، با سرعت رشد بسیار بالا، تامین مداوم این گروه از ویتامین‌ها و سایر ویتامین‌های محلول در آب که قابلیت ذخیره سازی ندارند، بسیار ضروری است.

به طور کلی این محصول باعث افزایش رشد و تولید، بهبود ضریب تبدیل، کاهش تلفات، افزایش یکنواختی گله، افزایش سطوح ال – کارنیتین موجود در تخم مرغ، افزایش قابلیت جوجه درآوری، افزایش کیفیت جوجه‌های یک روزه، افزایش وزن تخم مرغ و به عنوان افزایش دهنده کارایی سیستم ایمنی به کار می‌رود.‌

مقدار و نحوه مصرف :

مقدار مصرف، 500 میلی لیتر در 1000 لیتر آب مصرفی می‌باشد که به صورت زیر توصیه می‌شود :‌

  1. گله‌های گوشتی : هفته اول به طور کامل و در موارد کلینیکی شامل ضعف گله، پس از واکسیناسیون، پس از درمان آنتی بیوتیکی و … با نظر دکتر دامپزشک 4-2 روز تکرار گردد.‌
  2. گله‌های تخم گذار : دو هفته قبل از تخم گذاری به مدت 14 روز و با نظر دکتر دامپزشک در روزهای معین یک تا دو بار در هفته تکرار گردد.‌
  3. گله‌های مادر : دو هفته قبل از تخم گذاری به مدت 14 روز و با نظر دکتر دامپزشک در روزهای معین یک تا دو بار در هفته تکرار گردد.‌

شرایط نگهداری :

زیر 25 درجه سلسیوس و در داخل بسته بندی اصلی نگهداری شود.‌

 

ممنون از اینکه ما رو تا آخر این مقاله همراهی کردید :)

آخرین مقالات
از لحاظ تاریخچه، ویتامین‌ها طبقه مجزایی از مواد مغذی هستند که با همدیگر، به عنوان ریزمغذی‌های آلی که در جیره غذایی به طور مطلق ضروری هستند، طبقه بندی می‌شوند. طیور به ۱۳ نوع ویتامین نیاز دارند. در این مقاله به بررسی بیشتر این ویتامین‌ها می‌پردازیم.
123
بازدید
ویتامین‌ها ترکیبات آلی هستند که ضرورت ویژه‌ای جهت اعمال حیاتی بدن همانند رشد، سلامتی، تولید مثل و ... دارند. در جوجه‌های در حال رشد، کمبود ویتامین B12 سبب کاهش اضافه وزن و مصرفِ خوراک شده که با پردآوری ضعیف و اختلالات عصبی همراه است.
212
بازدید
نقش اساسی و بسیار ارزنده ویتامین‌ها، در فرآیند فیزیولوژیکی و متابولیسم اندام طیور و دام برکسی پوشیده نیست؛ یکی از مهم‌ترین این ویتامین‌ها، ویتامین A می‌باشد که عدم توجه به آن می‌تواند آثار مخربی را برای طیور فراهم آورد.
142
بازدید
کریزای عفونی ماکیان یکی دیگر از بیماری‌های عفونی، حاد و مسری باکتریایی است که با ایجاد عفونت در بخش‌های بالایی دستگاه تنفس پرنده، باعث تورم سینوس‌های بالای چشم پرنده و تغییر چهره و تورم صورت در پرندگان مبتلا می‌گردد.
221
بازدید
جوجه‌های تازه بسیار حساس هستند چون در اصلاح نژاد آن‌ها بیشتر به گوشت آن‌ها توجه شده است. یکی از ناهنجاری‌هایی که در این جوجه‌ها وجود دارد لنگیدن پای آن‌هاست که در بیشتر مواقع در جوجه‌های گوشتی دیده می‌شود.
302
بازدید
پستینگ یا انسداد مقعد جوجه زمانی رخ می‌دهد که مدفوع جوجه بر روی مقعد آن خشک گردیده و مانع از این می‌شود که جوجه بتواند فضولات خویش را دفع نماید. این نقص‌ در صورت دوام می‌تواند باعث مرگ جوجه گردد!
154
بازدید
همه‌ی ما عطسه می‌کنیم. همان طور که می‌دانیم عطسه پاسخی برای تحریک بینی توسط جسم خارجی است. اکثر پرندگان نیز برای خارج کردن جسم خارجی از بینی خود عطسه می‌زنند. اما گاهی...
118
بازدید
آنفولانزای پرندگان یا مرغی، به گروهی از بیماری‌های عفونی گفته می‌شود که به‌ وسیله‌ی ویرو‌س‌های آنفولانزایی ایجاد می‌شوند که پرندگان را عفونی کرده و آن‌ها را بیمار می‌کنند. H5N1، نوعی از آنفولانزای مرغی است که موجب عفونت شدید شده و میزان مرگ‌ و میر بالایی دارد...
343
بازدید
بی شک گشنیز یکی از غذاهای مورد علاقه ی پرندگانی مثل قناری و طوطی سانان بوده و به همین دلیلی لازم است که اطلاعات مختصری از این سبزی در اختیار شما دوستداران گذاشته تا هم با خواص آن آشنا بشوید و هم از این سبزی در غذای هفتگی پرنده‌ی خود استفاده کنید...
221
بازدید
بیماری گامبورو را می‌توان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ماکیان جوان در سراسر جهان دانست. این بیماری اولین بار در سال ۱۹۶۲ گزارش شد و به علت شدت آسیب وارد به کلیه‌ها، نفروز پرندگان نام گرفت. ویروس این بیماری می‌تواند از پرنده‌ای به پرنده دیگر و از طریق هوا منتقل شود...
176
بازدید
میخچه یک وضعیت التهابی و دژنراتیو در پای پرندگان و طیور می‌باشد. از زمانی که پای پرنده دچار عفونت می‌گردد، پیشرفت و شدت دژنراسیون سریع‌تر خواهد بود. این پدیده به طور معمول، در اکثر پرنده‌هایی که در قفس و در شرایط بد نگهداری می‌شوند، دیده می‌شود...
401
بازدید
بیماری آبله ازجمله بیماری‌هایی است که در صنعت پرورش طیور از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا با بروز این بیماری سطح تولید تخم کاهش و میزان مرگ‌ و میر افزایش می‌یابد. بیشتر پرندگان از جمله طیور، پرندگان زینتی و بیش از ۶۰ گونه از پرندگان حیات وحش نسبت به این ویروس حساس هستند...
312
بازدید
مکمل‌های ب کمپلکس ویتامین‌های ب محلول در آب هستند؛ ویتامین‌هایی در بدن طیور ذخیره نمی‌شوند و برای همین باید در رژیم غذایی روزمره‌ پرنده تان وجود داشته باشند. ویتامین‌های گروه ب وظایف خیلی مهمی در بدن پرنده دارند و برای حفظ سلامتی‌ پرنده تان حیاتی‌‌ هستند...
466
بازدید
بیماری برونشیت یکی از بیماری‌های شیوع در بین پرندگان می‌باشد که سیستم تنفسی و دستگاه تناسلی پرنده را آلوده و تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای فعالان حوزه پرورش و تکثیر پرندگانی هم چون مرغ این بیماری یک معضل همیشگی است و باید با شناخت این بیماری و راهکارهای درمان آن آشنا شوند.
512
بازدید
در گذشته به دلیل تلفات سنگینی که این بیماری تحمیل می‌کرد با نام طاعون مرغی یا مرغ میری شناخته می‌شد که نام اصلی این بیماری، نیوکاسل می‌باشد. عامل بیماری نیوکاسل ویروسی از خانواده پارامیکسوویریده است.
533
بازدید
اصطلاح سینه کاردی به حالتی اطلاق می‌شود که پرنده لاغر شده و عضلات سینه تحلیل رفته و استخوان ناحیه میانی سینه بیرون زده بنظر می‌رسد، این حالت ممکن است در هر عفونت مزمن یا سوء تغذیه ای بروز کند و بیشتر هم در پرنده‌های کوچک دیده می‌شود.
567
بازدید
یماری کانیبالیسم (cannibalism) یک رفتار پرخاشگرانه و تهاجمی در پرندگان می‌باشد که تولید کنندگان نمی‌‎توانند از آن چشم پوشی کنند. این عارضه در طیور اهلی متداول است و در اثر آن مرغ‌ها به یکدیگر نوک زده و با ایجاد جراحات باعث تلفات زیادی می‌شوند!
501
بازدید

همیشه اولین نفر باشید! برای اطلاع از آخرین تخفیف‌ها و جدیدترین کالاها در خبرنامه ثبت‌نام کنید.

فروشگاه
0 لیست علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من